Geef een zoekwoord in, en selecteer indien gewenst een filter.
Indien je zoekterm bestaat uit meerdere woorden, zet je deze tussen aanhalingstekens (“). Op meerdere termen tegelijk zoeken, kan door het gebruik van een komma.

Hoe bepaal je de grootte van de leefeenheid?

    Stap 1 : Start vanuit de woonplaats van de leerling. (Art. 38, §2 Groeipakketdecreet)

    Stap 2 : Bepaal tot welke soort leefeenheid de leerling behoort. (Art. 38, §4 Groeipakketdecreet)

    Stap 3 : Bepaal wie de inkomensverstrekkers zijn (Art. 3 BVR Selectieve participatietoeslagen

    Stap 4: Stel de leefeenheid samen rond die inkomensverstrekkers zoals onderstaand aangegeven. (Art. 42, §1, 1°, 2° en 3° Groeipakketdecreet)

    Wie ?

    (uitsluitend personen die op hetzelfde adres wonen)

    Maakt deel uit van de leefeenheid  ?

    De inkomensverstrekkers zelf

    Ja

    Kind / stiefkind / pleegkind / adoptiekind

    onder de 18 jaar

    Ja

    Studeren of schoolgaand kind / stiefkind / pleegkind / adoptiekind van 18 jaar en ouder

    Ja

    kind / stiefkind / pleegkind / adoptiekind van 18 jaar en ouder dat fiscaal ten late is

    Ja

    kind / stiefkind / pleegkind / adoptiekind van 18 jaar en ouder dat niet schoolgaand is of studeert en niet fiscaal ten laste is

    Nee

    Andere personen (ongeacht de leeftijd, studies) die fiscaal ten laste zijn

    Ja

    Andere personen (ongeacht de leeftijd, studies) die niet fiscaal ten laste zijn

    Nee

    Het correct samenstellen van de leefeenheid is cruciaal voor het kunnen vastleggen van de minimum- en maximuminkomensgrenzen waarmee rekening gehouden wordt voor de berekening van de schooltoeslag. Om fouten te vermijden nemen we enkel de factoren op die mogelijk een waarde kunnen opleveren in de leefeenheid. De waarde van elke factor wordt uitgedrukt in punten. (Art. 41 Groeipakketdecreet)

    Datum laatste bijwerking
    Top