Geef een zoekwoord in, en selecteer indien gewenst een filter.
Indien je zoekterm bestaat uit meerdere woorden, zet je deze tussen aanhalingstekens (“). Op meerdere termen tegelijk zoeken, kan door het gebruik van een komma.

999/189 van 22 juni 2018 - De gegevensvergaring voor de controle van de jongeren die onderwijs volgen: - Richtlijnen voor academiejaar 2018 – 2019 - Aanvullende richtlijnen voor specifieke studiesituaties

    1. Behoud van de bestaande procedures voor gegevensinzameling

    Zoals eerder aangekondigd1  wordt met deze dienstbrief over de gegevensinzameling voor de studenten in school- en academiejaar 2018-2019 de voortzetting van bestaande procedures bevestigd.

    Om tegemoet te komen aan de vraag van de deelentiteiten om in de transitieperiode zo weinig mogelijk wijzigingen aan te brengen aan de bestaande formulieren, wordt in september 2018 de controle op de hoedanigheid als student uitgevoerd aan de hand van de bestaande controleformulieren P7, P9, P9bis en de module 'werken Leren_

    Consultatie- of distributiebericht (elektronische flux) van de gegevens van het gegevensbestand "Personeelsbestand" van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) betreffende de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling van een werknemer door een werkgever (DIMONA).
    ">

    Consultatie- of distributiebericht (elektronische flux) van de gegevens van het gegevensbestand "Personeelsbestand" van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) betreffende de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling van een werknemer door een werkgever (DIMONA).
    ">RIP' volgens de bestaande procedures.

    Voor de kinderen verbonden aan de deelentiteiten die uitstappen uit de federale regeling op 1 januari 2019 gelden deze richtlijnen slechts tot 31 december 2018. De instructies met betrekking tot de vaststelling van de hoedanigheid van de jongeren die 18 jaar worden vanaf 1 januari 2019 zullen door de regulator van de bevoegde deelentiteit worden verstrekt.

    Aandachtspunten:

    • Opheffing van de verlengde tweede zittijd
      Het decreet "Paysage" van 7 maart 2013 van de Franse Gemeenschap bevat geen enkele verwijzing meer naar een verlenging van de tweede zittijd. Daardoor is het Art. 9, §3. van KB van 10 augustus 2005 zonder praktische uitvoering in alle gemeenschappen. Na een overgangsperiode om de organisatie van de masteropleidingen te conformeren naar de bepalingen van voornoemd decreet, hield de regeling van de verlengde tweede zittijd definitief op te bestaan op 31 januari 2018. Bijgevolg is vraag 42 op het P7-formulier niet langer relevant en is het wenselijk deze te schrappen.
    • Vrijstelling van de inkomsten uit studentenarbeid in het derde kwartaal voor de deeltijds studenten
      De kinderbijslagfondsen worden eraan herinnerd dat de richtlijnen van CO 1417 van 30 april 2018 algemeen van toepassing zijn. Voor de jongeren in het deeltijds en alternerend onderwijs dienen de betalingen niet geschorst te worden na ontvangst

      DIMONA in: begin van het contract (D051 - P051)

      DIMONA out: uitdiensttreding (D051 - P051)

      DIMONA heeft een indicatieve waarde

      + 4 toegevoegde waardes:

      DIMONA in = licht op groen voor de betalingen
      DIMONA out = evaluatie van het recht/ bevoegdheid: oranje licht
      vb: de heer X (aanvankelijk rechthebbende): treedt uit dienst:
      2.1.1: groen licht als de moeder (andere rechthebbende) een activiteit uitoefent
      2.1.2: rood licht als de moeder (andere rechthebbende) naar het buitenland vertrokken is
      2.1.3: opnieuw groen licht als de heer X (aanvankelijk rechthebbende) een nieuwe activiteit uitoefent ofwel uitkeringen ontvangt waardoor een nieuw recht verkregen wordt
      bepaling van de contractuele relatie (behalve ontkrachting door DMFA)
      vb: DIMONA in op 1 februari 2015 heeft voor de bevoegdheid voorrang op de DMFA met begrip van tewerkstelling op 2 februari 2015
      De aansluiting van de werkgever vaststellen

      ">

      DIMONA in: begin van het contract (D051 - P051)

      DIMONA out: uitdiensttreding (D051 - P051)

      DIMONA heeft een indicatieve waarde

      + 4 toegevoegde waardes:

      DIMONA in = licht op groen voor de betalingen
      DIMONA out = evaluatie van het recht/ bevoegdheid: oranje licht
      vb: de heer X (aanvankelijk rechthebbende): treedt uit dienst:
      2.1.1: groen licht als de moeder (andere rechthebbende) een activiteit uitoefent
      2.1.2: rood licht als de moeder (andere rechthebbende) naar het buitenland vertrokken is
      2.1.3: opnieuw groen licht als de heer X (aanvankelijk rechthebbende) een nieuwe activiteit uitoefent ofwel uitkeringen ontvangt waardoor een nieuw recht verkregen wordt
      bepaling van de contractuele relatie (behalve ontkrachting door DMFA)
      vb: DIMONA in op 1 februari 2015 heeft voor de bevoegdheid voorrang op de DMFA met begrip van tewerkstelling op 2 februari 2015
      De aansluiting van de werkgever vaststellen

      ">DIMONA-berichten met vermelding STU(studentenovereenkomst) en een tewerkstellingsperiode in de maanden juli, augustus en september, tenzij er aanwijzingen zijn dat de studie of opleiding nadien niet zal worden verdergezet: inschrijving als werkzoekende, melding van stopzetting of einde opleiding. In dat geval geldt de vrijstelling voor de inkomsten uit studentenarbeid immers niet.

    2. Aanvullende richtlijnen voor specifieke studiesituaties

    • Student met winstgevende activiteit in de deeleconomie
      De inkomsten die studenten verwerven in het kader van een activiteit die tot de deeleconomie2  wordt gerekend, worden niet beschouwd als beroepsinkomsten indien deze inkomsten het bedrag van 5.000 EUR3  per kalenderjaar niet overschrijden. Studenten die werkzaam zijn in de deeleconomie maar onder de grens van 5.000 EUR per jaar blijven, hoeven zich dus niet in te schrijven als zelfstandige en bijgevolg worden deze inkomsten en de werkuren die verbonden zijn aan de activiteit die deze inkomsten genereert, niet in aanmerking genomen voor de toets aan de 240-urennorm of de inkomstennorm vastgelegd in de KB's van 12 augustus 1985 en 10 augustus 2005.Eenmaal boven de 5.000 EUR per jaar dienen zij zich wel in te schrijven als zelfstandige en tellen de gepresteerde uren en inkomsten wel mee. In dit laatste geval zal er voor deze studenten een flux van inschrijving als zelfstandige ontvangen worden.
    • Nieuwe toekenningsperiode na nieuwe studies
      Elke rechtsgeldige studie gevolgd door een inschrijving als werkzoekende geeft aanleiding tot een toekenningsperiode van 360 dagen. Meerdere toekenningsperiodes zijn dus mogelijk. Indien de jongere zich reeds als werkzoekende had ingeschreven na een eerdere studie, maar nadien de studies herneemt, dan is na de stopzetting van de hernomen of nieuwe studie een nieuwe inschrijving als werkzoekende nodig om opnieuw een volledig nieuwe toekenningsperiode van 360 dagen op te starten.

      Voorbeeld:
      De jongere schrijft zich in als werkzoekende op 1 augustus 2017. De studies worden hervat van 1 oktober 2017 tot 10 januari 2018. Op basis van de eerste inschrijving als werkzoekende loopt de toekenningsperiode tot 31 juli 2018. Om een volledig nieuwe toekenningsperiode te laten ingaan op 11 januari 2018 na de stopzetting van de nieuwe studies is er een nieuwe inschrijving vereist.

    • 1Mail van FAMIFED aan de kinderbijslagfondsen van 3 mei 2018.
    • 2Onder deeleconomie verstaat men bijvoorbeeld het verhuren van kamers via AirBnB, het vervoeren van passagiers via Uber, …
    • 3Geïndexeerd bedrag voor inkomsten 2016.
    Top