Geef een zoekwoord in, en selecteer indien gewenst een filter.
Indien je zoekterm bestaat uit meerdere woorden, zet je deze tussen aanhalingstekens (“). Op meerdere termen tegelijk zoeken, kan door het gebruik van een komma.

Artikel 11 BVR Herziening en Geschillencommissie

    §1. In dit artikel wordt verstaan onder secretariaat: het secretariaat van de commissie, vermeld in artikel 105, §5, van het decreet van 27 april 2018.

    §2. De commissie beoordeelt de ontvankelijkheid van het verzoekschrift waarin beroep wordt ingediend tegen de beslissing, vermeld in artikel 104 van het decreet van 27 april 2018, of tegen het uitblijven ervan.

    §3. Het beroep wordt uiterlijk drie maanden na de kennisgeving van de beslissing of na het uitblijven ervan elektronisch, met de post of door persoonlijke afgifte aan het secretariaat bezorgd.

    §4. De termijn van drie maanden gaat in vanaf de derde dag na de dag waarop de verzoeker op de hoogte is gebracht van de beslissing of na afloop van de termijn waarin de uitbetalingsactor op basis van het decreet van 27 april 2018 een beslissing had moeten nemen.

    §5. De termijn van drie maanden wordt gestuit door het instellen van een klacht of een verzoek tot bemiddeling met betrekking tot een beslissing die vatbaar is voor de geschillencommissie in de zin van artikel 104 van het decreet 27 april 2018 bij de klachten -en bemiddelingsdienst die opgericht is binnen het Vlaamse agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid.

    In dit laatste geval rechtvaardigt de verzoeker dit door een attest van de betrokken klachten-en bemiddelingsdienst voor te leggen.

    Indien de klacht of het verzoek tot bemiddeling door de verzoeker wordt ingetrokken, of wanneer de klachtbehandeling of het bemiddelingsverzoek bij gebrek aan vereiste elementen wordt stopgezet, dan stuit dit de verjaring niet.

    §6. Het verzoekschrift bevat al de volgende elementen:

    1. de voor- en achternaam en het rijksregisternummer van de verzoeker. Als het rijksregisternummer niet beschikbaar is: aanvullend de geboortedatum en het geslacht;
    2. als die gegevens bekend zijn: de voor- en achternaam en het rijksregisternummer van het kind. Als het rijksregisternummer niet beschikbaar is: aanvullend de geboortedatum en het geslacht;
    3. de uitbetalingsactor;
    4. als dat van toepassing is: de beslissing van de uitbetalingsactor waartegen beroep wordt ingesteld;
    5. de motivering van het beroep.

    De elementen, vermeld in het eerste lid, en eventueel aanvullende elementen die de verzoeker of uitbetalingsactor aanreikt, liggen tot de dag voor de behandeling van het beroep ter inzage op het secretariaat.

    §7. Als uit het onderzoek van de ontvankelijkheid blijkt dat de commissie niet bevoegd is, wordt de verzoeker van de beslissing binnen twee weken na ontvangst van het verzoekschrift, met een aangetekende zending op de hoogte gebracht. De betrokken uitbetalingsactor wordt via elektronische post met ontvangstmelding op de hoogte gebracht.

    Datum van publicatie
    Datum van afkondiging
    Top