You are here
CO
CO 1421 van 13 september 2018 - Voorafbetaling kraamgeld in de Vlaamse Gemeenschap in het 4e kwartaal 2018
1. Situering
CO 1420 van 13 september 2018 - Betaling van de kinderbijslagen voor december 2018
CO 1419 van 29 mei 2018 - Voorbereiding toekenning sociale toeslagen in de Vlaamse Gemeenschap en in het Waals Gewest
1. Situering
In de Algemene Kinderbijslagwet (AKBW) wordt onder inkomensvoorwaarden een toeslag bovenop de gewone kinderbijslag betaald wanneer de rechthebbende een bepaald socio-professioneel statuut heeft of het kind in een eenoudersituatie wordt opgevoed.
De "working poor" komen binnen de AKBW niet in aanmerking voor een toeslag, omdat zij niet aan de voorwaarden van het socio-professioneel statuut voldoen.
CO 1418 van 29 mei 2018 - Communicatie aan de gezinnen in 2018
Op 1 januari 2019 nemen de Duitstalige Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap en het Waals Gewest de betaling en het beheer van de gezinsbijslag over. De federale kinderbijslagfondsen zullen verder de Brusselse dossiers beheren.
In het vooruitzicht van die overdracht heeft FAMIFED na overleg met de deelentiteiten het communicatieplan voor 2018 opgesteld.
Het communicatieplan 2018 voorziet in 2 mededelingen aan alle gezinnen of door de informatie op de website te plaatsen, volgens de hiernavolgende planning. De eerste mededeling is optioneel, de tweede verplicht:
CO 1417 van 30 april 2018 - Vrijstelling van de inkomsten uit een winstgevende activiteit uitgeoefend in het kader van een studentenovereenkomst voor studenten in het deeltijds secundair onderwijs en die met een leerovereenkomst verbonden zijn
1. Situering
Op 26 januari 2018 werd in het Belgisch Staatsblad het samenwerkingsakkoord van 29 december 2017 gepubliceerd betreffende de verhoging van de inkomensgrensbedragen en de vrijstelling van de inkomsten uit een winstgevende activiteit uitgeoefend in het kader van een studentenovereenkomst voor studenten die een alternerende opleiding volgen en die met een leerovereenkomst verbonden zijn.
CO 1416 van 10 januari 2018 - Aanpassingen van de toeslagformulieren ingevolge het optrekken van de inkomensgrenzen
In samenhang met de welvaartsenveloppe worden vanaf 1 januari 2018 de inkomensgrenzen voor de toekenning van sociale toeslagen zowel wat betreft eenouder- als partnergezinnen opgetrokken.
1. De nieuwe inkomensgrenzen
Vanaf 1 januari 2018 mag het totale maandbedrag van de beroeps- en vervangingsinkomsten, zoals fiscaal bepaald, voor de toekenning van de sociale toeslagen en de eenoudertoeslagen maximaal:
CO 1415 van 8 september 2017 - Bevriezing van de bevoegdheid
Volgens Art.
CO 1414 van 11 mei 2017 - Wet van 22 december 2016 houdende invoering van een overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen (voormalige faillissementsverzekering)
De wet van 22 december 2016 houdende invoering van een overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen1 is op 1 januari 2017 inwerking getreden en heft het KB van 18 november 1996 houdende invoering van het overbruggingsrecht ten gunste van zelfstandigen op.
Deze nieuwe wet omvat geen grote inhoudelijke wijzigingen. Het overgrote deel van de bepalingen van het koninklijk besluit van 18 november 1996 werd overgenomen.
CO 1413 van 24 juli 2017 - Niet-indexering gezinsbijslagen in Vlaanderen (nieuwe versie)
1. Context
Bij decreet van 23 december 2016 (BS 29 december 2016) heeft de Vlaamse Gemeenschap besloten om de spilindex volgend op deze van mei 2016 niet te verrekenen op de gezinsbijslagen. Deze niet-indexering betreft enkel de toe te kennen bedragen. Inderdaad, de inkomensplafonds worden wel verder geïndexeerd.
CO 1412 bijlage 1 van 16 maart 2018 - Fiscale flux 2015 en 2016 - Richtlijnen voor het opzoeken en annuleren van debetten te wijten aan het meetellen van beroepskosten voor werknemers
1. Situering
Met de omzendbrief CO 1412 van 20 februari 2017 ontvingen de kinderbijslagfondsen de richtlijnen voor de definitieve vaststelling van het recht op toeslag voor 2015 op basis van de fiscale gegevens voor het inkomstenjaar 2015.
Voor de werknemers worden de bruto belastbare beroepsinkomsten in aanmerking genomen, d.w.z. de belastbare beroepsinkomsten voor aftrekking van de beroepskosten.
CO 1412 van 20 februari 2017 - Fiscale flux - Definitieve vaststelling van het recht op sociale toeslag en eenoudertoeslag voor 2015
1. Situering
Vanaf 1 januari 2015 stellen de kinderbijslagfondsen het recht op sociale toeslag en eenoudertoeslag vast op basis van het gemiddelde van de belastbare beroepsinkomsten en/of uitkeringen van het gezin.
Voor de gegevensvergaring hiervan werd de procedure van de fiscale flux ingevoerd.
De vaststelling van het recht op een toeslag gebeurt in 2 stappen:
CO 1411 van 8 september 2016 - Onderbrekingsuitkeringen in het nieuw stelsel van het Vlaams zorgkrediet
1. Situering
Op 3 augustus 2016 is het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juli 2016 tot toekenning van onderbrekingsuitkeringen voor zorgkrediet in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit stelsel vervangt vanaf 2 september 2016 de loopbaanonderbreking publieke sector voor Vlaamse (statutaire en contractuele) ambtenaren.
CO 1410 van 10 juni 2016 - Verlenging beroepsinschakelingstijd - regionalisering van het activeringsbeleid inzake het zoeken naar werk
1. Voorafgaand
CO 1409 van 18 april 2016 - Imputatie van oninvorderbare onverschuldigd betaalde kinderbijslag
1. Situering
Met ingang van 1 januari 2014 werd de verjaringstermijn van 1 jaar voor de terugvordering van ingevolge een administratieve fout onverschuldigd betaalde kinderbijslag (debetten A) in artikel 120bis AKBW geschrapt. Zodoende moeten de kinderbijslagfondsen in toepassing van artikel 91,§4,2° AKBW naast de verjaarde onverschuldigd betaalde gezinsbijslagen ook de debetten A onmiddellijk ten laste van hun reservefonds leggen.
CO 1408 van 9 februari 2018 - Programmawet van 28 juni 2013 - Evaluatie van CO 1393 van 19 september 2013
Opmerking: Deze versie werd geactualiseerd op 09/02/2018 en vernietigt en vervangt de vorige versie.
Artikelen 36, 37 en 40 tot 58 van de programmawet van 28 juni 2013 die op 1 juli 2013 in het Belgisch Staatsblad verscheen, bevatten bepalingen met gevolgen voor de kinderbijslagsector.
Met CO 1393 van 19 september 2013 werden aan de dossierbeheerders richtlijnen verschaft in verband met de maatregelen in het kader van het dagelijks beheer van de kinderbijslagdossiers.
CO 1407 van 18 januari 2016 - Toekenning van de sociale toeslagen en de eenoudertoeslag - Bijsturing van de procedure voor de provisionele betaling van de toeslagen.
1. Context
Sinds 1 januari 2015 wordt voor de vaststelling van het recht op de sociale toeslagen en de eenoudertoeslag rekening gehouden met het gemiddelde van de belastbare beroepsinkomsten en/of uitkeringen.
Deze wijziging kadert in de ontwikkeling van een fiscale flux waarbij het bedrag van de inkomsten als werknemer of zelfstandige of uit een sociale uitkering zal worden opgevraagd bij de authentieke bron, zijnde de FOD Financiën.
De procedure voor de vaststelling van het recht op een toeslag steunt op 3 principes:
CO 1406 van 13 januari 2016 - Vertegenwoordiging voor het Grondwettelijk Hof (prejudiciële vraag).
Ingevolge de bevoegdheidsoverdracht inzake kinderbijslag worden de richtlijnen betreffende de mededeling door de kinderbijslaginstellingen van bepaalde inlichtingen in het kader van een prejudiciele vraag voor het Grondwettelijk Hof, vervat in de ministeriele omzendbrief MO 561 van 26 april 1999, geactualiseerd
Aan de kinderbijslagfondsen wordt gevraagd enkel nog FAMIFED en niet Ianger de FOD Sociale Zekerheid te contacteren wanneer het kinderbijslagfonds patiij is in een geschil dat aanleiding geeft tot een prejudiciële vraag voor het Grondwettelijk Hof.
CO 1405 van 16 juli 2015 - Sociale toeslagen en eenoudertoeslagen - Verhoging van de inkomensgrenzen
In het kader van de herwaardering van bepaalde sociale uitkeringen in het kader van de welvaartsvastheid werden een hele reeks sociale uitkeringen verhoogd of zullen deze binnenkort worden verhoogd. Als gevolg van die herwaardering liep een niet te verwaarlozen aantal gezinnen aldus het risico het recht op een sociale toeslag of eenoudertoeslag te verliezen.
Om dat te vermijden zullen de inkomensgrenzen geherwaardeerd worden door als basis de nieuwe bedragen die van toepassing zijn in de ZIV-wetgeving te hanteren.
CO 1404 van 7 september 2015 - Gelijkmatig verdeelde huisvesting - onenigheid tussen de ouders bij meerderjarigheid - bewijsmiddelen
CO 1356 van 13 maart 2006 en zijn bijlage van 09 juni 2006 hebben enerzijds aan de principes inzake kinderbijslag herinnerd wanneer het kind wegens een scheiding bij een van de ouders woont en anderzijds de te volgen procedure verduidelijkt voor kinderen die afwisselend bij hun ouders wonen (gelijkmatig verdeelde huisvesting) vanaf het moment dat zij meerderjarig zijn.
CO 1403 van 27 februari 2015 - Wet van 5 mei 2014 houdende de vaststelling van de afstamming van de meemoeder
Op 1 januari 2015 is de wet van 5 mei 2014 houdende de vaststelling van de afstamming van de meemoeder (BS 7 juli 2014) in werking getreden. Deze wet strekt ertoe een volwaardige juridische afstammingsband te vestigen tussen de meemoeder en het kind, die dezelfde ouderlijke rechten en plichten zoals voor een vader en een moeder tot stand brengt, zonder dat er beroep moet worden gedaan op adoptie. De wet behelst twee aspecten. Enerzijds voert de wet een vermoeden van meemoederschap in ten aanzien van de echtgenote-meemoeder voor kinderen geboren binnen het huwelijk.
CO 1402 van 26 februari 2015 - Terugvordering van onverschuldigde betalingen - Administratieve fout en goede trouw van de debiteur
Het koninklijk besluit van 22 mei 2014, verschenen op 30 juni 2014, legde de datum van inwerkingtreding van de artikelen 49 en 57 van de programmawet van 28 juni 2013 vast op 1 januari 2014. Die artikelen wijzigden de artikelen 120bis, derde lid van de algemene kinderbijslagwet, en 9, eerste lid van de wet tot instelling van de gewaarborgde gezinsbijslag.
Met deze omzendbrief willen we de indeling van de onverschuldigde bedragen verduidelijken. Die indeling is noodzakelijk om te bepalen of een onverschuldigd bedrag al dan niet moet teruggevorderd worden.
CO 1400 van 11 december 2014 - Hervorming van de toekenning van de sociale toeslagen en eenoudertoeslagen
1. INTRODUCTIE
Verschillende categorieën sociaal verzekerden met personen ten laste, hetzij werknemers of zelfstandigen, sociaal verzekerden die een vervangingsinkomen ontvangen en alleenstaande bijslagtrekkenden (eenoudergezinnen) krijgen toeslagen bij de kinderbijslag voor zover de socioprofessionele inkomens van hun gezin het grensbedrag niet overschrijden.
CO 1399 van 18 november 2014 - Oprichting familie- en jeugdrechtbanken
1. Oprichting familie- en jeugdrechtbanken
CO 1398 van 8 september 2014 - Onderrichtingen voor de kinderbijslagfondsen inzake de financiële rapportering en de boekhoudkundige verwerking van de kinderbijslagverrichtingen uitgevoerd voor rekening van de deelentiteiten
1. Inleiding
CO 1397 van 7 juli 2014 - Wet van 4 april 2014 tot wijziging van SWKL - Gevolgen
In deze CO worden de belangrijkste wijzigingen toegelicht die bij de wet van 4 april 2014 aan de Kinderbijslagwet Werknemers zijn aangebracht. Indien nodig wordt verwezen naar de voorbeelden van de bij deze CO gevoegde tabel. Die tabel maakt volledig deel uit van de instructies die via deze CO worden gegeven.
CO 1396 van 7 juli 2014 - Koninklijk besluit van 22 mei 2014 tot wijziging van het bevoegheidsbesluit van 25 april 1997
1. Situering
Door de integratie van de zelfstandigen in de Algemene Kinderbijslagwet (AKBW) dienen de regels voor de vaststelling van de bevoegde kinderbijslaginstelling te worden aangepast.
2. Wijzigingen aan de omschrijving van de begrippen in artikel 1 van het bevoegdheidsbesluit
In artikel 1 van het KB van 25 april 1997 wordt de omschrijving van de begrippen "situatie die een recht doet ontstaan" en "activiteit" aangepast.
CO 1395 van 14 november 2014 - Verlenging beroepsinschakelingstijd - KB van 22 mei 2014 tot wijziging van KB van 12 augustus 1985 tot uitvoering van Art. 62, §5 SWKL
1. Problematiek
CO 1394 van 16 juni 2014 - Verhoging van de inkomensgrenzen voor sociale supplementen en eenoudertoeslag
CO 1393 van 19 september 2013 - Programmawet van 28 juni 2013
Artikelen 36 tot 58 van de programmawet van 28 juni 2013 die verscheen in het Belgisch Staatsblad op 1 juli 2013, bevatten bepalingen met gevolgen voor de kinderbijslagsector. Met deze omzendbrief worden aan de dossierbeheerders richtlijnen gegeven in verband met de maatregelen die over het dagelijks beheer van de kinderbijslagdossiers gaan (hoofdstukken I en II). Daarnaast worden ter informatie de organisatorische maatregelen voorgesteld zonder directe impact op het dagelijks dossierbeheer.
CO 1392 van 16 september 2013 - Wet van 30 juli 2013 houdende diverse bepalingen - Wijzigingen aan de maandelijkse en de jaarlijkse leeftijdsbijslag
1. Inleiding
Op 1 juli 2013 werd de Rijksdienst in kennis gesteld van de ontwerpteksten m.b.t. de wijzigingen aan de maandelijkse en jaarlijkse leeftijdsbijslag. Deze wijzigingen werden inmiddels opgenomen in de wet van 30 juli 2013 houdende diverse bepalingen en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 1 augustus 2013 - Editie 2. - Hoofdstuk 11 - artikelen 26 tot 29.
CO 1391 van 3 juli 2013 - Art. 170bis KBW: onderrichtingen inzake aan- of verkoop van onroerende goederen
In artikel 170bis KBW worden de voorwaarden vastgelegd waaronder een vrij kinderbijslagfonds of een bijzonder fonds onroerende goederen mag verwerven of er afstand van mag doen. Die verwerving is enkel mogelijk mits een voorafgaandelijke machtiging van de bevoegde minister, op advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst.
Procedure
Indien een kinderbijslagfonds een onroerend goed wil verwerven of het wil van de hand doen, richt het vooraf een aanvraag om machtiging aan de Rijksdienst. Deze aanvraag moet minimaal de volgende elementen bevatten:
CO 1390 van 27 mei 2013 - Vonnissen en arresten die aan de Rijksdienst ter kennis gebracht worden - Opvolgen van het advies van de Rijksdienst om hoger beroep aan te tekenen - Richtlijnen
De Rijksdienst volgt de rechtspraak over dossiers waarin de kinderbijslagfondsen partij zijn, systematisch op en analyseert elke uitspraak met het oog op het adequaat adviseren van de kinderbijslagfondsen in de verdediging van de belangen van de regeling en om te komen tot een uniforme toepassing van de reglementering (zie CO nr. 915 van 25 juli 1972, nr. 1112 van 11 juli 1983 en nr. 1215 van 26 juni 1989).
Om deze doelstelling maximaal te realiseren, dient de volgende procedure in acht te worden genomen.
CO 1389 van 16 mei 2012 - Omvorming van de wachttijd tot beroepsinschakelingstijd - Gevolgen voor het recht op kinderbijslag voor jonge schoolverlaters - KB van 29 maart 2012 tot wijziging van KB van 12 augustus 1985 tot uitvoering van Art. 62, §5 SWKL en KB van 25 februari 1994 tot bepaling van de toekenningsvoorwaarden van de gezinsbijslag in hoofde van de werklozen
I. Inleiding
Op 1 januari 2012 werd de wachttijd in de werkloosheidsreglementering vervangen door de beroepsinschakelingstijd. Deze beroepsinschakelingstijd duurt 310 arbeidsdagen1 en begint ten vroegste te lopen vanaf 1 augustus na de beëindiging van de opleiding.
Door deze wijziging sluit de kinderbijslagreglementering niet meer aan bij de werkloosheidsreglementering.
CO 1388 van 16 mei 2012 - Wet houdende diverse bepalingen (I) van 29 maart 2012 - Programmawet (I) van 29 maart 2012
Op 29 maart werden twee wetten afgekondigd die betrekking hebben op de kinderbijslagregeling voor werknemers:
CO 1387 van 13 december 2011 - KB van 1 september 2011 tot opheffing van Art. 17 van KB van 10 augustus 2005 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder kinderbijslag wordt verleend ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een vorming doorloopt
In het Belgisch Staatsblad van 28 september 2011 verscheen het koninklijk besluit van 1 september 2011. Hierna volgt de nodige informatie voor de toepassing van dat besluit.
1. Tot nu toe geldende regeling
CO 1386 van 9 februari 2018 - Jaarlijkse evaluatie van de behoeften aan informatie met elektronische en papieren dragers: Actualisering van de richtlijnen in verband met controle door formulieren
1. Informatiegaring met formulieren en elektronische dragers
2. Algemene uitgangspunten voor de gegevensinwinning
2.1. Unieke gegevensgaring: de onontbeerlijke gegevens maar één keer opvragen
2.1.1. Algemene principes
2.1.2. Debiteuren
2.1.3. Eenmalige inzameling en het hergebruik van informatie
2.1.4. Bewaring van gegevens die niet langer actueel zijn
CO 1385 van 18 november 2010 - Wet van 10 januari 2010 tot instelling van de vrijwillige militaire inzet en tot wijziging van verschillende wetten van toepassing op het militair personeel - Wijziging van Art. 62 KBW
De wet van 10 januari 2010 tot instelling van de vrijwillige militaire inzet en tot wijziging van verschillende wetten van toepassing op het militair personeel verscheen in het Belgisch Staatsblad op 12 februari 2010 (kopie als bijlage 1).
CO 1384 van 8 juni 2010 - Herziening van de timing voor de verzending van de formulieren voor de eenoudertoeslag en de sociale toeslagen (formulier P19 en P19ter)
Als het controleformulier P19 niet teruggestuurd wordt gaan de fondsen zoals voorheen de socio-professionele gegevens van de echtgenoten/partners na. In de praktijk consulteren ze de externe databanken die beschikbaar zijn via TRIVIA, voor de bijslagtrekkenden en vierde actoren van het dossier. De werkwijze is in detail weergegeven in de circulaire over de gegevensinwinning (cfr. CO 1381 van 8 februari 2010
CO 1383 bijlage 15 van 10 september 2018 - Wetswijziging in Kroatië
CO 1383 bijlage 14 van 9 april 2018 - Nieuwe bijslag in Letland
Het Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra - State Social Insurance Agency of the Republic of Latvia (Nationaal agentschap voor de sociale verzekeringen in de Republiek Letland) meldt dat met ingang van 1 maart 2018 een nieuw amendement aan de wet op sociale bijslag van 31 oktober 2002 werd toegevoegd.
CO 1383 bijlage 13 van 19 januari 2018 - Nieuw Portugees verbindingsorgaan
De Direção-Geral da Segurança Social (Algemene Directie van de Sociale Zekerheid), een instelling die deel uitmaakt van het Portugese Ministerie van Tewerkstelling, Solidariteit en Sociale Zekerheid, vervulde tot nu toe de rol van verbindingsorgaan krachtens artikel 1 (2) b van Europese verordening (EG) nr. 987/2009 tot vaststelling van de wijze van toepassing van Verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels.
CO 1383 bijlage 12 van 2 februari 2018 - Verandering in kinderbijslagwetgeving Denemarken
Hierbij informeren wij u over een verandering in de kinderbijslagwetgeving van Denemarken.
In Denemarken werd de 'earning principle' aangepast. Deze regel betreft de voorwaarde van een bepaalde tijdspanne waarin je recht hebt gehad op kinderbijslag binnen de EU voor inwoners zonder Deense nationaliteit om in aanmerking te komen voor Deense kinderbijslag. Rekening houdend met de Europese regelgeving, mogen de tijdvakken waarin er een recht op kinderbijslag was, vervuld zijn binnen de Europese Unie.
CO 1383 bijlage 11/1 van 24 januari 2018 - Frans kinderbijslagdossier - Gebruik van de toepassing Cafpro
Als aanvulling op de gegevens in de CO 1383 bijlage 11 gaf de dienst Cafpro ons nog wat bijkomende informatie over de toegang en logins.
Na ontvangst van een aanvraag om toegang vraagt de dienst toegang van Cafpro aan hun informaticadienst om een login met wachtwoord aan te maken.
Als de informaticadienst het nodige heeft gedaan, zijn de login en het wachtwoord actief en worden ze in twee afzonderlijke e-mails verstuurd.
CO 1383 bijlage 11 van 14 september 2017 - Frans kinderbijslagdossier - Gebruik van de toepassing Cafpro
In het kader van een betere communicatie tussen België en Frankrijk heeft FAMIFED een "dienstovereenkomst om informatie van bijslagtrekkenden van de Caisse d'allocations familiales (Caf) du Nord te raadplegen via de beveiligde internetdienst Cafpro", ondertekend.
De website Cafpro is voorbehouden voor professionelen die in de kinderbijslagsector werken en laat de personen die er toegang toe hebben toe de gegevens van de kinderbijslagdossiers te verifiëren binnen de grenzen van de wetten op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
CO 1383 bijlage 10 van 27 oktober 2016 - Overzicht van de hervorming van de gezinsbijslagregeling in Luxemburg
Gelieve goed nota te nemen van de belangrijkste wijzigingen aan de Luxemburgse gezinsbijslagregeling ingevolge de Luxemburgse wet van 23 juli 2016 tot wijziging van het wetboek van sociale zekerheid en opheffing van de boni voor kinderen die in Mémorial1 A nr. 138 van 2016 is verschenen en op 1 augustus 2016 in werking is getreden.
CO 1383 bijlage 9 van 24 januari 2014 - Samenstelling van de tijdvakken van verzekering: gevolg van de Europese rechtspraak
Op 21 februari 2013, heeft het Europees Hof van Justitie een arrest gewezen in de zaak C-616/11 tussen de RKW en mevrouw Dumont de Chassart.
In dat arrest heeft het Hof zich uitgesproken over de interpretatie van de artikelen 72, 78, §2, b) en 79, §1, tweede lid, a) van de Europese verordening nr. 1408/71 wat betreft de toepassing van de regel van de samenstelling van de tijdvakken van verzekering en arbeid voor het recht op wezenbijslag zoals bepaald in artikel 56bis KBW.
Uit dat arrest kunnen twee belangrijke elementen afgeleid worden:
CO 1383 bijlage 8 van 4 oktober 2013 - Toetreding van Kroatië tot de EU/EER
CO 1383 bijlage 7/3 van 29 juni 2017 - Bepaling bevoegde Nederlandse Sociale Verzekeringsbank
Sinds 1 januari 2013 is CO 1383 bijlage 5 van toepassing. Hierin wordt de nieuwe samenwerking tussen België en Nederland beschreven. Deze samenwerking houdt onder meer in dat het contact tussen de Belgische kinderbijslagfondsen en de Nederlandse rechtstreeks dient te gebeuren.
Bij de opstart van een dossier is er vaak nog niet gekend welke Sociale Verzekeringsbank (SVB) er in Nederland bevoegd is voor de behandeling van het dossier. Aan de hand van onderstaande criteria kunnen de Belgische kinderbijslagfondsen de bevoegde SVB bepalen:
CO 1383 bijlage 7/2 van 28 juni 2017 - Verschilbetaling met Nederland - Praktische richtlijnen
Deze omzendbrief bevat geactualiseerde richtlijnen wat betreft:
- De berekening van de verschilbetaling, in het bijzonder het 'veilig voorschot'
- De verzending van de formulieren E401 en E402
- De mededeling aan de bijslagtrekkende van de mogelijkheid om te vragen dat de Nederlandse kinderbijslag aan haar zou worden betaald
De nieuwe richtlijnen zijn onmiddellijk van toepassing.